Frågor & svar – BRA Bygg & Fasad AB
Vanliga frågor om hyreslägenheter, felanmälan och boende i Ronneby
Dina vanligaste frågor om boende, hyror och service
Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna från våra hyresgäster.
Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss via e-post eller telefon – vi hjälper dig gärna.
Uthyrning & lägenheter
Våra lediga lägenheter publiceras på hemsidan under Lediga lägenheter. Där kan du läsa mer och lämna en intresseanmälan.
Vi även annonserar på Blocket Bostad.
Kontakta vårt fastighetskontor via e-post eller telefon under telefontid. Du kan även lämna skriftlig förfrågan om framtida lediga bostäder.
Vi har ingen traditionell kö, men du kan lämna en intresseanmälan som vi sparar för framtida lediga objekt.
Hyra & betalningar
Hyran ska vara betald senast den sista vardagen varje månad.
Vi skickar hyresavier kvartalsvis. Kontakta fastighetskontoret om du saknar avi eller vill ha den digitalt.
Kontakta fastighetskontoret så snart som möjligt. Vi hjälper dig med information om inbetalning och eventuella påminnelser.
Ja, autogiro kan ordnas. Kontakta oss så skickar vi en autogiroblankett.
Felanmälan & underhåll
Felanmälan görs till vaktmästeriet via e-post eller telefon under vardagar, kl. 9.30–10.00.
Vid akuta fel efter kl. 16.00 och på helger ringer du vårt journummer. Akuta fel är sådant som inte kan vänta till nästa vardag, t.ex. vattenläcka eller värmebortfall.
Akuta fel är händelser som kan orsaka skada på fastighet eller person, som större vattenläcka, elfel eller låsproblem som påverkar säkerheten.
Uppsägning & avflyttning
Uppsägning görs skriftligen till fastighetskontoret. Uppsägningstiden är tre månader räknat från nästa månadsskifte.
Ja, du bör vara närvarande vid besiktningen så att eventuella frågor kan besvaras direkt på plats.
Eventuell deposition återbetalas efter att besiktning är genomförd och alla nycklar är inlämnade.
Övrigt
För uthyrnings- och hyresärenden kontaktar du fastighetskontoret. För felanmälan – vaktmästeriet. För akuta fel – ring journumret.